کد خبر:

6852

http://shahron.ir/?p=6852

کپی لینک
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک پیمایش بسیار کوچک
آقا! خانم! وسیله نقلیتون کجاست؟

مدیران شهری احداث پارکینگ‌های طبقاتی را راه حلی برای سامان دادن به ازدحام ماشین و نازیبایی‌های معابر اطراف بازار می‌دانند، اما اقبال عمومی به استفاده از این فضاها چه حد است؟ برای یافتن پاسخ با حدود 40 تن از مردمان بازار گفت‌و‌گوی کوتاهی داشتم که بخشی از آن در ادامه می‌آید.

«پارکینگ بعثت»، آری یا خیر؟

به گفته نگهبان پارکینگ بعثت، این فضا گنجایش ۳۰۰ خودرو را دارد که در ساعات نزدیک به ظهر (حوالی ساعت۱۰ الی ۱۱) به نهایت خود می‌رسد، افراد بازاری و در واقع کاسبان و فروشندگان بیشترین استفاده را از پارکینگ می‌کنند و به طور تقریبی۳۰ درصد جمعیت این پارکینگ هم به مشتریان و مراجعان به بازار اختصاص دارد.

آقای رنجبر، فروشنده میانسال که نزدیک‌ترین مغازه را به پارکینگ دارد، می‌گوید: با احداث پارکینگ در چنین مکان‌هایی موافقت صد درصدی دارم، چون کاشان در تابستان هوای خیلی گرمی دارد و ماشین اگر در آفتاب بماند دچار مشکل می‌شود، از طرفی در فصل زمستان هم چون بارندگی ممکن است به ماشین آسیب وارد کند، پارکینگ را ترجیح می‌دهم به اضافه آنکه امنیت بیشتری هم دارد. اگر ماشین در مسیر پارک شده باشد احتمال اینکه ماشین‌های دیگر با آن برخورد کنند زیاد است.
آقای رنجبر در ذکر دلایل استقبالش از پارکینگ به قیمت مناسب آن هم اشاره می‌کند. نکته قابل توجه در صحبت‌های او این است که «در کاشان فرهنگ استفاده از پارکینگ اصلاً وجود ندارد، درخیابان به خاطر جای پارک با یکدیگر گلاویز می‌شوند، ولی حاضر نیستند بابت پارکینگ هزینه‌ای بپردازند.»

آقای صابونی، جوان خواروبارفروش می‌گوید که از پارکینگ استفاده نمی‌کند زیرا هزینه‌بر است.

خانم فروزان، صاحب مغازه لبنیات به ضروری بودن وجود پارکینگ اشاره کرده و می‌گوید: پارک کردن ماشین در مقابل مغازه‌ها و در پیاده‌رو برای مردم ایجاد مزاحمت کرده، رفت‌وآمد را دشوار می‌کند و از سوی دیگر جلوی دید مغازه را می‌گیرد. او به امنیتی که پارکینگ دارد هم اشاره کرده و ادامه می‌دهد: دوربین‌های مداربسته بسیار کمک‌کننده هستند و باعث جلوگیری از دزدی می‌شوند.

آقای حق‌پرست، جوانی که در حرفه آرایشگری مشغول به کار است، می‌گوید که مشتریانش از پارکینگ استفاده می‌کنند ولی خودش از پارکینگ استفاده نمی‌کند چون با مسافت آن تا آرایشگاهش مشکل دارد و آن را طولانی می‌پندارد.

آقای صنعتگرِ عتیقه‌فروش اعتقاد دارد در همه جای دنیا فرهنگ استفاده از پارکینگ در اماکن شلوغ وجود دارد. او ضمن موافقت با این موضوع به فواید زیاد پارکینگ از جمله خسارت ندیدن اتومبیل، جریمه نشدنش و جلوگیری از دعوا و مرافعه بر سر جای پارک در حاشیه خیابان اشاره می‌کند. به نظر آقای صنعتگر باید برای استفاده از پارکینگ فرهنگ‌سازی صورت بگیرد.

آقای امیری یکی از مسافرانی است که به کاشان سفرکرده و می‌گوید: وجود پارکینگ بسیار مفید و لازم است، به خصوص درچنین مکان‌هایی که در ساعت‌هایی از روز به شدت شلوغ می‌شود و ترافیک سنگین ناشی از این شلوغی، هرج‌ومرج و گاهی اوقات دعوا و تصادف به بار می‌آورد. من از پارکینگ بعثت برای پارک کردن خودرواَم استفاده کردم.

آقای امین‌آبادی، مرد کهنسال و باتجربه نیز وجود پارکینگ را ضروری شمرده و می‌گوید: پارکینگ برای گذاشتن اتومبیل مشتریان و مراجعان لازم است. اگر سرقتی از اتومبیل در خیابان صورت بگیرد کسی مسئول نیست ولی اگر در پارکینگ این اتفاق رخ دهد، مسئول دومی وجود دارد که باید پاسخگو باشد. از طرفی باید توجه داشت که قرار دادن ماشین در پارکینگ احتمال دزدیدن و یا سرقت از آن را بسیار کاهش می‌دهد و این نکته حائز اهمیت است.

آقای غفاری‌راد، عتیقه فروش میانسال با اعتراض به قیمتی که باید بابت خریدن اشتراک استفاده از پارکینگ پرداخت کرد، موافق قراردادن اتومبیلش در پاکینگ بعثت نیست. او استدلال می‌کند که مردمان شهرستان جزوی از قشر ضعیف هستند و درآمد به خصوصی ندارند، بنابراین اگر قرار بر جلوگیری از شلوغی خیابان و آسایش مردم است، پس مبلغ به صرفه‌تری را از شهروندان بگیرند.

آقای گندمکار هم که به مجسمه‌فروشی می‌پردازد، به دلیل مسافت طولانی مغازه‌اش تا پارکینگ، از آن جا استفاده نمی‌کند.

آقای حسنی، آجیل‌فروش جوان چون جزو اولین نفراتی است که به بازار می‌آید و هنگام صبح زود، بازار و خیابان آنچنان شلوغ نیست، بنابراین از جای پارک‌های موجود در حاشیه خیابان استفاده می‌کند.

آقای خلدی، پارچه‌فروش کهنسال بازار با وجود پارکینگ موافق است و دلالیش برای استفاده از آن، آسایش خاطر شخصی و امنیت خودرو است. او هزینه پارکینگ را به صرفه می‌داند و با آن مشکلی ندارد.

خانم حسینی، از شاغلان جوان در بازار با احداث پارکینگ موافق نیست و دلیل عدم استفاده از آن را هزینه‌ای می‌داند که باید بابت استفاده از آن پرداخت و همچنین اعتقاد دارد که بسیاری از مردم به خاطر همین هزینه از آن استفاده نمی‌کنند.

آقای گیوی که به لامپ‌فروشی مشغول است با احداث پارکینگ های طبقاتی که در واقع با ایجاد مغازه‌هایی در جلوی آن، یک مرکز تجاری را تشکیل می‌دهند مخالف است چون این کار را باعث ضربه دیدن اقتصاد بازار می‌داند.

آقای عابد که بزاز است با پارکینگ به دلیل امنیت بیشتر و نبود جای پارک در خیابان موافق است و از آن استفاده می‌کند. او البته نسبت به افزایش دو برابری هزینه پارکینگ در سال جاری و عدم رسیدگی به این موضوع اعتراض دارد.

آقای فتوت از مشتریان محترم می‌گوید: حتی الامکان سعی می‌کنم از خودرو برای بیرون رفتن از خانه استفاده نکنم، اما مواقعی که به ضرورت از خودرو خودم برای آمدن به بازار استفاده می‌کنم، به پارکینگ مراجعه کرده و آن جا پارک می‌کنم؛ این کار سبب می‌شود از ترافیک در ساعات اوج شلوغی خیابان‌ها کاسته شود.

خانم علیزاده، لباس‌فروش میانسال با احداث پارکینگ موافق است چون امنیت پارکینگ را بالا دانسته و از خودرو در برابر آفتاب سوزان و گرمای کاشان محافظت می‌کند.

آقای باقرزاده، جوان بوتیک‌دار از پارکینگ بعثت استفاده می‌کند و آن جا اشتراک دارد. او دلایل استفاده‌اش از پارکینگ را در وجود امنیت بیشتر و جلوگیری از خسارات مربوط به ماشین خلاصه می‌کند. او هم مثل آقای عابد نسبت به افزایش قیمت پارکینگ معترض است.

آقای مسچی از فرش‌فروشان قدیمی بازار می‌گوید: این یک موضوع طبیعی است که فروشندگان بازار از پارکینگ استفاده کنند و مهم‌ترین دلیلش هم امنیت و جمع بودن خیالمان از بابت ماشینمان است.

آقای غضنفری، فروشنده لباس نیز به ضرورت وجود پارکینگ اشاره کرده و می‌گوید: پیش از این، نمی‌دانستم که موتورسیکلت‌ها را هم می‌شود درون پارکینگ گذاشت؛ اما از وقتی متوجه شده‌ام، من هم موتورسیکلتم را آن جا می‌گذارم.

آقای شاطریان، تاجر فرش می‌گوید: از پارکینگ استفاده می‌کنم. با اینکه امنیت ماشینم در پارکینگ از گوشه خیابان بیشتر است، اما از وقتی مسئولان پارکینگ به ما اطلاع داده‌اند که مسئولیت هرگونه سرقت به عهده خودمان است، فکرنمی‌کنم آنچنان مراقبتی از خودروها و موتورسیکلت‌ها صورت بگیرد.

آقای زرگرزاده یکی از مراجعان به بازار است که می‌گوید: از پارکینگ استفاده نمی‌کنم چون مدت زمان کوتاهی در بازار هستم و قرار نیست چند ساعت در این مکان مشغول باشم، بنابراین لزومی نمی‌بینم که از پارکینگ استفاده کنم. پارکینگ برای اماکن خرید و تجاری بزرگ‌تر کاربرد بیشتری دارد.

یک جمع‌بندی مختصر

با توجه به آنچه که از زبان بازاریان و مراجعان به آن شنیدم اکثر افراد با احداث پارکینگ در اطراف بازار موافق‌اند. در این میان افرادی هستند که از آن استفاده می‌کنند و افرادی هم به دلیل فاصله یا قیمت، حاضر به پارک کردن وسایل نقلیه خود در پارکینگ نیستند. این در حالی است که ورودیه پارکینگ یک هزار تومان و بهای هر ساعت توقف ۵۰۰ تومان است که برای مراجعان رقم منطقی‌ای به حساب می‌آید؛ اما بعضی از اهالی بازار به افزایش دوبرابری طرح اشتراک سالانه که قیمتش در اردیبهشت سال جاری از ۶۰۰ هزار تومان به یک میلیون تومان افزایش یافته است اعتراض دارند که البته قیمت امسال هم مثل پارسال برای دارندگان «کاشان تخفیف» مشمول ۲۰ درصد تخفیف می‌شود. به ظاهر وجود پارکینگ یک ضرورت برای مرکز شهر و بافت منطقه یک است؛ چرا که بر آسایش و امنیت شهروندان تأثیری به سزا دارد و از سوی مردم هم مورد استقبال قرار می‌گیرد، بنابراین انتظار می‌رود قیمت‌ها به شکل منصفانه‌تری برای عموم عرضه شوند و جانمایی پارکینگ‌های در حال احداث به گونه‌ای باشد که همگان رو به استفاده از پارکینگ بیاورند. در حال حاضر راه‌اندازی پارکینگ بعثت و طرح پارک حاشیه‌ای «سی پِی» توانسته است تا حد زیادی به حدفاصل خیابان میرعماد تا ورودی بازارچه ملک، نظم و نسقی بدهد، حالا باید دید در آینده نزدیک چارسو خواهد توانست غوغای خودروها در حدفاصل مسجد و مدرسه میانچال تا خیابان باباافضل را آرام کند یا خیر؟

پانویس: در چند روز گذشته هزینه ورودی پارکینگ به ۲ هزار تومان و هزینه هر ساعت توقف به ۶۰۰ تومان افزایش یافته؛ بنابراین لازم به ذکر است که گزارش حاضر و دیدگاه‌های منعکس‌شده، پیش از این موعد تهیه شده است.

آموزش فارسی | آموزش برنامه نویسی ، آموزش فتوشاپ ، آموزش MSP ، آموزش ورد ، آموزش اکسل ، آموزش تولید محتوا ، آموزش ربات تلگرام ، آموزش asp.net Mvc core ، دانلود پروژه msp آموزش کنترل پروژه msp